Unit 3/4


‘s Morgens vanaf 8.20 uur beginnen alle leerlingen van unit 1 t/m 4 in het lokaal van unit 1-2. We openen daar de dag met elkaar en bespreken wat er die dag voor bijzonderheden zijn. Soms doen we ook een gezamenlijke activiteit als dagopening. Zo wordt er bijvoorbeeld na het weekend en na de vakanties een vertelkring gehouden. Daarna gaat unit 3-4 naar hun eigen lokaal of naar het leerplein. Voor iedereen start dan werkblok 1. 


Het ochtendprogramma ziet er bijna elke dag hetzelfde uit.

Voor de eerste pauze (werkblok1) wordt er instructie gegeven en (zelfstandig) gewerkt aan aanvankelijk lezen, spelling, taal en/of technisch lezen. Het eerste blok duurt tot 10.00 uur. 

Dan hebben we pauze en genieten van het meegenomen groente/fruit en drinken. We bespreken dan ook de dag en de datum en kijken naar het nieuws van “de dag van vandaag”. 

Daarna spelen we lekker buiten.


Na de eerste pauze (werkblok 2) starten we altijd met 15 minuten lezen. 

Dit kan duolezen, tutorlezen of vrij lezen zijn. Daarna staat er rekenen op het programma. 

De ene groep heeft instructie, de andere groep werkt zelfstandig.

Om 11.45 uur lunchen we gezamenlijk (met alle kinderen van de school) op het Leerplein.

De leerlingen mogen zelf kiezen waar ze gaan zitten en bij wie. Na de lunch verwachten wij van alle leerlingen dat ze zelf hun tafeltje opruimen en even netjes schoonmaken met een doek. Daarna wordt er weer lekker buiten gespeeld.


Om 12.15 uur starten we met het laatste deel van de dag (werkblok 3) .

We schrijven, krijgen woordenschatlessen, Kwinklessen (sociaal emotionele ontwikkeling) en creatieve vakken.

Aan het einde van de dag evalueren we de dag of lezen voor.

Voordat iedereen naar huis gaat, zorgt iedereen ervoor dat de klassentaak wordt uitgevoerd en de klas netjes achterblijft.


De kinderen van unit 3 werken nog in werkboeken, maar hebben wel een chromebook om te oefenen voor aanvankelijk lezen of rekenen.

Unit 4 werkt gedeeltelijk op het chromebook (Snappet) of in werkboeken.


De kinderen werken met een dagtaak. Daarop zien zij welke lessen er die dag gemaakt moeten worden. Zijn ze daar klaar mee, dan mogen zij kiezen uit de keuzekast waarin verschillende (leer)spellen staan. Deze leerspellen spelen zij in unit 1-2. Hierdoor is er weer contact met de andere kinderen uit de unit.


Als er instructie wordt gegeven aan unit 3 of 4, dan mogen de kinderen van unit 3 of 4 ook naar het Leerplein. Op het Leerplein wordt rustig gewerkt aan de les die uitgelegd is en/of aan hun dagtaak. Er is altijd een onderwijskracht aanwezig om hen zo nodig te helpen.


Waar mogelijk laten we de kinderen van unit 1-4 met elkaar werken/spelen/leren.

Kinderen van unit 2 sluiten aan bij lessen van unit 3, zodat zij kennis maken met de letters/lezen, woordenschat en rekenen. Ook bij de creatieve vakken werken we gemengd aan de opdrachten.


Het fijne aan het unitonderwijs is:

  • Instructies en inoefening van maximaal een half uur aan kleine groepen in een rustige omgeving.

  • Na een half uur is er een wisselmoment. De kinderen kunnen even bewegen, een praatje maken en ontspannen.

  • De kinderen wordt stapsgewijs geleerd om zelfstandig te werken/worden

  • Zelfstandige verwerking op het Leerplein, waar altijd een onderwijskracht aanwezig is om de kinderen te helpen. 

  • We kennen elkaar allemaal en werken/leren met en van elkaar.

deze website is gerealiseerd door schoolwapps.nl