Onderwijs

kronkel

Dit schooljaar hebben we 3 units: unit 1-2, unit 3-4 en unit 5-8.

2_Onderwijs

Unit 1 t/m 2

kronkel

De dag van Unit 1 t/m 2 ziet er als volgt uit:
Om 8.20 gaan de deuren open en komen de leerlingen binnen. We starten met een kringactiviteit.

De kleuters leren steeds weer wat nieuws. We werken altijd met een thema en alle activiteiten die gedaan worden passen dan ook binnen dit thema. Op deze leeftijd wordt er vooral nog veel geleerd door dingen spelenderwijs aan te bieden en veel ervaringen op te doen. Natuurlijk werken we hiermee volop aan de doelen die nodig zijn om door te stromen naar unit 3 en verder. Doelen waar we bijvoorbeeld aan werken zijn: woordenschat, letter/cijfer kennis, beginnende lees/reken vaardigheden, logisch denken, geheugen en voorbereidend schrijven. Maar ook sociale vaardigheden, knutselen, muziek, drama en gym komen wekelijks voor in het programma.

Na de kringactiviteit is het werk/speeltijd. De kleuters doen dan een opdracht van het planbord, werken met ontwikkelingsmateriaal of spelen in de hoeken. Tijdens de werk/speeltijd heeft de leerkracht tijd voor begeleiding. Soms worden er activiteiten gedaan met een kleine groep of individuele kinderen. Daarnaast besteedt de leerkracht tijd aan het observeren.

Na de kleine pauze met wat drinken en eten, gaan we buitenspelen. Daarna is er weer een blok werk/speeltijd.

Tegen 11.45 uur gaan we opruimen om te gaan lunchen en daarna buitenspelen.

In de middag is er nog een keer werk/speeltijd.

Aan het eind van de middag ruimen we met zijn allen het lokaal op voor de volgende dag. Iedereen heeft een taak en zo zorgen we er met zijn allen voor dat de klas netjes blijft. Ook wordt er aan het einde van de dag vaak nog even voorgelezen. In de rij lopen we dan al zingend naar het hek, waar de ouders alweer op ons staan te wachten.

Unit 5 t/m 8

kronkel

Hoe ziet een dag er in de bovenbouw-unit 5 t/m 8 uit?
Om 8.20 uur gaan de deuren open en komt iedereen naar binnen. Na het ophangen van de jassen en tassen komen de kinderen het leerplein op, waar de juffen staan om hen te begroeten. Om 8.30 uur gaat de bel en start werkblok 1.
De instructies duren maximaal 30 minuten, per unit, dus in kleine groepen. Hierdoor is het een korte en bondige instructie, waarin we ook een actieve inbreng van de kinderen verwachten.
In dit werkblok komen onder andere de vakken; taal, rekenen, spelling en technisch lezen aan bod.
We wisselen elke 30 minuten en hebben de kinderen even de gelegenheid om te bewegen, even een praatje te maken en naar het juiste lokaal/leerplein te gaan. Na de kleine pauze start vervolgens werkblok 2.
Werkblok 1 vloeit over naar werkblok 2 met hierbij nog; automatiseren, woordenschat, stillezen en informatieverwerking. Na de grote pauze start werkblok 3 met hierin; gym, creatieve vakken, gastlessen, 4 x wijzer, taal en rekenspellen, godsdienst en lessen sociaal emotionele ontwikkeling.

 

Unit 5 t/m 8 (voorheen groep 5, 6, 7 en 8) heeft twee instructielokalen en het leerplein tot hun beschikking. Vanuit de instructie-lokalen kan de leerkracht altijd zicht houden op het leerplein. Daarnaast is er altijd een onderwijskracht die de kinderen begeleidt op het leerplein. Op het leerplein verwerken de kinderen zelfstandig de aangeboden leerstof. Ze kunnen kiezen om individueel, in tweetallen of kleine groepjes te werken. De kinderen zoeken zelf een werkplek uit. Dit kan zijn aan een tafel zitten of staan bij een sta-werkplek. Er is ook een stilte-ruimte waar in stilte gewerkt wordt.

 

De kinderen werken met een weektaak. Hierop staat een dagplanning met o.a. de instructiemomenten en lessen. Mede hierdoor leren ze beter plannen, zien ze in welke werkruimte ze moeten zijn, en van welke onderwijskracht ze les hebben. De onderwijskrachten zetten in Snappet altijd werkpakketten klaar zodat kinderen altijd verder kunnen werken.

 

Op de Bellefleur werken de kinderen met chromebooks waarop o.a. snappet het programma is waarin de kinderen verwerking maken van spelling, rekenen, automatiseren en woordenschat. Voor taal gebruiken we de methode taal op maat.
We hebben bewust de keuze gemaakt om zowel schriftelijk als digitaal te werken. Het is belangrijk dat kinderen beiden vaardigheden beheersen om een plek te vinden in onze maatschappij.

SchoolOndersteuningsProfiel

kronkel

Elke school heeft een schoolondersteuningsprofiel (SOP). Het SOP beschrijft welke zorg en ondersteuning een school wel en niet kan bieden. Hierbij is van belang welke expertise een school in huis heeft en hoe het onderwijs georganiseerd is.